رژیم غذایی پر پروتئین وکم کربوهیدرات به معکوس نمودن کبد چرب در بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 کمک می کند

 17 نوامبر 2016- یک رژیم غذایی پر پروتئین (پروتئین حیوانی یا گیاهی) که حاوی مقادیر نسبتاً کمی کربوهیدرات باشد، بطور چشمگیری در کاهش چربی کبدی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به بیماری کبد چرب غیرالکلی(NAFLD) مبتلا هستند، کمک می‌کند. مشخصه‌ی بیماری NAFLDمحتوای بیش از حد چربی در کبد است که با افزایش خطر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 همراه می باشد. مطالعات قبلی نشان داده است که رژیم‌های غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد، پروتئین و چربی بالا سبب افزایش تجمع چربی در کبد می‌شوند.

در این مطالعه که نتایج آن در مجله‌ی Gastroenterologyمنتشر شده است، محققان آلمانی 37 بیمار  مبتلا به دیابت نوع 2 و NAFLDرا تحت دو رژیم مختلف پر پروتئین با چربی متوسط و رژیم کم کربوهیدرات به مدت 6 هفته قرار دادند، در یک رژیم پروتئین حیوانی و در دیگری از منابع گیاهی بود.

در این رژیم‌ها محدودیت کالری وجود نداشت، 30 درصد از انرژی از پروتئین‌ها، 30 درصد از چربی‌ها و 40 درصد از کربوهیدرات‌ها تأمین می‌شد که مقدار کربوهیدرات آن کمتر از مقدار کربوهیدرات توصیه شده در دستورالعمل بهداشت عمومی در انگلیس (40 تا 60 درصد کربوهیدرات) است.

 در رژیم غذایی پر پروتئین حیوانی افراد از غذاهایی مانند گوشت و محصولات لبنی بیشتر استفاده می‌کردند در حالیکه  در رژیم  پر پروتئین گیاهی افراد از مقادیر بیشتری حبوبات استفاده می کردند.

 نتایج این تحقیق نشان داد بدون توجه به منبع پروتئین، بالاتر بودن محتوی پروتئین رژیم غذایی در ترکیب با مقادیر کم کربوهیدرات می تواند سبب کاهش چشمگیر چربی کبدی شود. به طورخاص، پس از 6 هفته، از مقدار چربی کبد در گروه پروتئین حیوانی تا 48 درصد و در گروه پروتئین‌های با منابع گیاهی 37 درصد کاسته شده بود.

محتوای چربی کبدی 9 بیمار(3 نفر از گروه پروتئین حیوانی و 6 نفر از گروه پروتئین گیاهی) به کمتر از آنچه انتظار می‌رفت تنزل یافته بود، بطوریکه این افراد دیگر به بیماری NAFLDمبتلا نبودند. این کاهش به تغییر وزنی شرکت کنندگان که محققان در طول تحقیق آنرا پایش می کردند، ارتباطی نداشت.

 ادامه‌ی رعایت رژیم پر پروتئین منجر به تغییراتی در مقدار هورمونی بنام FGF21[1]می‌شود که بطور طبیعی با روزه ‌داری فعال می‌گردد و در شکستن چربی‌های موجود در کبد نقش دارد. از مدت‌ها پیش محققان NAFLDرا به عنوان نشانه‌ی مقاومت به انسولین در کبد در نظر می گرفتند، در این تحقیق حساسیت به انسولین در شرکت کنندگان در هر دو گروه بهبود یافته بود. بر اساس این نتایج توصیه به بیماران مبتلا به NAFLDبلافاصله پس از تشخیص بیماری به داشتن رژیم غذایی غنی از پروتئین و کم کربوهیدرات می تواند از عوارض ناشی از این بیماری جلوگیری نماید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/high-protein,-low-carb-diet-helps-reverse-fatty-liver-in-people-with-type-2-diabetes-94851578.html

 



[1]fibroblast growth factor 21